تیپ هفت انیاگرام

هیجان‌خواه

خلاصه تیپ شخصیتی

تیپ 7 انیاگرام کیست؟

این تیپ شخصیتی انیاگرام، فردی شوخ‌طبع، اهل تفریح و خوش‌گذرانی، تفنن‌طلب و هیجان‌خواه است که همیشه دوست دارد تجربه‌های هیجان‌انگیز و مفرحی داشته باشد. او در تفریح و خوش‌گذرانی زیاده‌خواه است و از پذیرفتن مسئولیت‌های جدی دوری می‌کند.

تیپ 7 می‌خواهد زندگی، یک جشن بی‌پایان باشد که در آن همیشه لذت بردن در اولویت قرار دارد. برای او داشتن گزینه‌های زیاد و حق انتخاب‌های فراوان اهمیت داشته و هرگز نمی‌خواهد به خاطر کار، خانواده یا غیره در محدودیت قرار بگیرید و از شادی محروم شود.

دیاگرام تیپ 7

محدوده: فکری (سر یا مغزی)
تحت تنش: شیفت به تیپ 1 (ایده‌آل‌گرا)
تحت ایمنی: شیفت به تیپ 5 (محقق)
بال‌ها: تیپ 6 (آماده‌باش) و تیپ 8 (رئیس)

ویژگی‌های اصلی

هیجان اصلی: ترس (مانند  دیگر تیپ‌های فکری)
تمایل اصلی: داشتن گزینه‌های زیاد برای انتخاب
ترس اصلی: محدود شدن، تجربه نکردن لذت‌ها
گناه اصلی: شکم‌بارگی  (مشغله ذهنی با خوردن)

رفتار مورد انتظار

1- سفر کردن زیاد
2- پرخوری افراطی
3- تجربه تفریحات خاص
4- مصرف داروهای ضد افسردگی

افراد مشهور تیپ 7

نمونه سالم شخصیتی: جیم کری

نمونه ناسالم شخصیتی: دن بلیزریان

توضیحات بیشتر را اینجا گوش کن

پخش ویدیو
پخش ویدیو
پخش ویدیو

چگونه تیپ 7 را از دیگر تیپ‌ها تمیز دهیم

تیپ 7 انیاگرام فردی خودانگیخته، زیاده‌خواه و اهل بریز و بپاش است که در شروع کردن پروژه‌ها عالی عمل می‌کند اما در پی‌گیر همان ایده‌ها بسیار ضعیف است چرا که تمرکز داشتن کافی روی یک موضوع مشخص برایش سخت می‌باشد. جهان‌بینی او چنین است که زندگی خوب، مساوی یک زندگی شاد است. پس به دنبال گزینه‌های لذت‌بخش می‌رود و  ماجراجویی پیشه می‌کند. او برای هیشه شاد بودن ، از پذیرفتن مسئولت‌ها اجتناب می‌کند، حتی مسائل مهم را زیاد جدی هم نمی‌گیرد و محافل رسمی، تصمیم‌ساز یا اندوه‌بار را تحمل نمی‌کند. از بیرون به نظر خواهد رسید که او بیش از حد خودخواه است اما  تیپ 7 مهارت خوبی برای آب کردن یخ‌های بین فردی دارد.

تیپ 7 چه می‌بیند؟

گزینه‌های متعدد برای تفریح و خوش‌گذرانی

تیپ 7 چه می‌گوید؟

من خوشبین، فعال و پر انرژی هستم

تیپ 7 چه می‌خواهد؟

لذت مداوم و تفریح بسیار تا آخر زندگی

تیپ 7 چه می‌کند؟

فراهم کردن فضایی مناسب برای لذت بردن

بال‌های تیپ 7 انیاگرام

هر تیپ  می‌تواند به سمت یکی از بال‌های خود متمایل باشد. هرچه شدت این تمایل بیشتر باشد، ویژگی‌های شخصیتی بیشتری از آن تیپ خواهد داشت.

7w6

تیپ 7 با بال 6

می‌تواند خوش قلب، وظیفه‌شناس و متعهدتر باشد. ممکن است در موقعیت‌های استرس‌زا بی‌قرار، حساس، مردد و مضطرب شود و بیشتر به پیامدهای کارها و تصمیماتش  بیاندیشد.

7w8

تیپ 7 با بال 8

قاطع‌تر، قدرتمندتر و با اعتماد به نفس بیشتری است. تحت استرس زیاد، می‌تواند زیاده خواه، خودمحور و بی‌حوصله شود.  او در تصمیم‌گیری بی‌پرواتر خواهد شد و به عواقب کارهایش کمتر فکر می‌کند.

توضیحات بیشتر را اینجا گوش کن

شیفت شخصیت تیپ 7

همه تیپ‌ها در شرایط تنش روانی و ایمن روانی نمود رفتاری تیپ دیگری را بروز می‌دهند. تعریف تنش و ایمن بستگی به روحیات تیپ شخصیتی اصلی دارد.

1→7

تیپ 7 در حالت تنش

زمانی که محدودیت‌ها، دست و بال تیپ 7 را ببندند، موقتا رفتاری مانند تیپ 1 ناسالم بروز می‌دهد و با استانداردسازی و انتقادگری بیشت از حد، شروع به ایراد گرفتن از زمین و زمان خواهد کرد.

5→7

تیپ 7 در حالت ایمن

وقتی گزینه‌های کافی برای انتخاب وجود داشته باشد و محدودیت‌ها آزار دهنده نباشند. موقتا  رفتاری مانند تیپ 5 سالم خواهد داشت و به جای حرکت در سطح، در بعضی چیزها عمیق‌تر می‌شود.

توضیحات بیشتر را اینجا گوش کن

زیرگروه‌های تیپ 7 انیاگرام

هر تیپ انیاگرام، مستقل از شخصتی  که دارد به یکی از  سه راهبر اساسی بقا (فردی، جنسی، اجتماعی) متصل است.
ترکیب هر یک از این سه راهبر با تیپ شخیصتی، مدل متفاوتی از شخصیت را پدید می‌آورد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

sp

تیپ 7 فردی

با نام “شبکه”

غریزه حفظ بقا از این زیرگروه، یک شبکه‌ساز عالی می‌سازد. او یک خانواده جایگزین از حامیان نزدیک به دور خود جمع می‌کند و انگیزه بهترین‌ها را برای  آنها دارد. او عاشق چیزهای خوب در زندگی هست و ممکن است خطر خودمحوری و لذت‌طلبی را داشته باشد. این زیرنوع به طور کلی در به دست آوردن آنچه برای سرگرمی و احساس امنیت نیاز دارد خوب عمل می‌کند اما در توجیه اعمال خود نیز خوب خواهد بود.

sx

تیپ 7 جنسی

با نام “شیفتگی”

 این زیرگروه، رویاپرداز، ایده‌آل‌گرا و رمانتیک است. 7 جنسی، واقعیت را از طریق یک فیلتر رنگی می‌بیند و گزینه‌های زیادی را در دسترس دارد. شور و شوق و خوشبینی او ممکن است غیرواقعی یا حتی ساده‌لوحانه به نظر برسد زیرا تمایل دارد به خوبی به همه چیز و همه کس باور داشته باشد. او میخواهد جهان، یکنواخت و کسل‌کننده نباشد و ممکن است واقعیت را تزئین کرده و از روابطی که قابل پیشبینی باشند بیزار شود.

so

تیپ 7 اجتماعی

با نام “قربانی” (ضد تیپ)

به‌خلاف گناه اصلی تیپ 7  (شکم‌بارگی) این زیرگروه مانند تیپ 2 عمل می‌کند. او سخاوتمند بوده و تمایل زیادی به خدمت‌گذاری به دیگران دارد. برای ایجاد یک دنیای بهتر، نیازهای خود را فدای نیازهای گروه یا فردی که تحت حمایت دارد، می‌کند و ممکن است در مورد خودخواهی دیگران قضاوت گری کند و امیدوار است که برای فداکاری  خود مورد قدردانی قرار بگیرد اما او نیز همچنان یک تیپ 7 فکری به شمار می‌رود.

منابع اطلاعات گردآوری شده برای مطالب وب‌سایت انیافا